اخبار برگزیده

آموزش مهارت های مطالعه در مدرسه

قبل از امتحانات کریسمس، دو معلم از مدرسه های دیگه برای یک روز کامل به مدرسه ی ما اومدند و درمورد موضوعاتی که تا حالا با اون به صورت اصولی آشنا نبودیم یعنی "مهارت های مطالعه" صحبت د. من در این مطلب خلاصه ای از اون روز و چیز هایی که معلم ها در این برنامه آموزشی تگفتند و برای من خیلی کمک کننده بود رو می نویسم.

اول از همه منظور از "مهارت های مطالعه" Study skills، برای درس های مدرسه هست و در ایرلند این موضوع  مثل بقیه ی دروس، معلم خودش رو داره و افراد متخصص در تدریس این مهارت ها به مدرسه های مختلف می روند و با بچه ها صحبت می کنن.

این توضیح را بدهم که فقط برای کلاس ما نبود و برای همه ی پایه ها یک بار در سال این برنامه گذاشته می شه. روش کارشون اینه که ما به دو گروه تقسیم شدیم و یک معلم هر کدوم از گروه ها رو به یک کلاس برد و برای دو ساعت باهامون صحبت کرد. البته بعد از دو ساعت ما حدود 50 دقیقه برای غذا خوردن فرصت داشتیم و بعدش معلم گروه ها جاشون رو با هم عوض و هرکدوم توضیحات معلم قبلی رو توضیح بیشتری .

ـ معلم اول،‌ قبل از اینکه چیزی برای مطالعه و یاد گرفتن بهمون بگه  "سه نکته ضروری برای موفقیت در مدرسه" را برامون توضیح داد:  1. "انگیزه" 2. "به خود باور داشتن" 3. "یک روش خوب برای درس خوندن"

معلم به ما گفت که روش مطالعه خیلی با کتاب برداشتن و خوندنش فرق میکنه و اتفاقا مهم تر هم هست. بعدش در مورد مطلب دیگه ای یعنی "هدف گذاشتن" صحبت کرد. به ما گفت که یک دفترچه به نام "دفترچه هدف ها" داشته باشیم که در اون هر هفته برای خودمون چند تا هدف واقعی گرایانه میذاریم و باید تا آخر اون هفته این هدف ها رو تونسته باشیم بهش برسیم مثلا هدف میتونه این باشه که روزی 10 تا کلمه که معنیش رو نمیدونستیم و توی امتحان اشتباه نوشتیم رو یاد بگیریم یا تا آخر هفته 5 صفحه از درس های قبلی رو دوره کنیم

معلم اول ما که در مدرسه خودش جدا از مهارت های مطالعه، معلم جغرافی هم هست به ما یک برگه که در اون اطلاعاتی در مورد باران اسیدی نوشته شده بود داد و ازمون پرسید که اگر قرار باشه از این همین الان امتحان داشته باشیم و حدود 5 دقیقه فرصت برای مطالعه مطلب داشته باشیم چه کار می کنیم؟ به ما 5 دقیقه فرصت داد و ما هم شروع به خوندن و حفظ ش کردیم . بعد از اینکه زمان تموم شد به ما گفت راه درست اینه که یادداشت برداری کنیم. در یک پاورپوینت هم اون رو کاملا توضیح داد. به ما یک بروشور هم د که چکیده صحبت های هر دو معلم در اون نوشته شده بود.

  بعد از 50 دقیقه زنگ تفریح، با معلم دوم که در مدرسه شون علوم شیمی درس می دهد کلاس داشتیم که برای ما  درباره "مدیریت زمان" صحبت کرد و اولین نکته ای که به ما گفت، درست یه جدول زمانی برای خودمون بود تا کار هایی که بعد مدرسه باید انجام بدیم رو داخلش بنویسیم.

نکته خیلی جالب که تو ایران همیشه برعفکر میکنن که گفت این بود که همیشه باید یک "زمان اختصاص داده شده" یا commited time در اون جدول داشته باشیم که این زمان برای کار هایی هست که عادت داریم بعد از مدرسه انجام بدیم که این کارها یا معمولا تفریحیه مثل تماشای فیلم و سریال یا بازی کامپیوتری  یا برنامه ریزی های ورزشی و هنری و ... مثل تمرین ورزشی،‌ موسیقی، نقاشی و ... خلاصه اینکه اگر معمولا یک ساعت بعد از مدرسه استراحت میکنیم و نیم ساعت هم یک سریال میبینیم نباید این ها رو حذف بکنیم و در عوض باید طوری زمان رو مدیریت کرد که هم به این کار ها برسیم هم درس و مدرسه. همچنین برامون در مورد نوشتن تکالیف هم گفت که اول از سخت ترین مشق ها شروع کنیم و بعد از 20 دقیقه حتما یه استراحت کوچک بکنیم مثلا به یک آهنگ گوش کنیم یا یکی دو صفحه کتاب غیر درسی بخونیم یا یه دقه بریم پیش بابا و و توی پذیرایی.

به ما گفته شد که بیشترین وقتی که برای مشق نوشتنی و یادگرفتنی و دوره می گذاریم 2 ساعت و نیم هست و اگر این زمان را رعایت بکنیم، نه کمتر و نه بیشتر کاملا کافیه. باید از چیز هایی که حواسمون رو پرت میکنه هم دوری کنیم مثلا موبایلمون رو کنارمون نذاریم یا دراز کشیده درس نخونیم.

ـ مطلب بعدی هم "روش S.E.S" نام داشت که اینطوریه که یک موضوع درسی رو انتخاب میکنیم. قبل از خوندن و یادداشت برداشتن از خودمون امتحان میگیریم و به مدت 3 دقیقه هر چقدر جمله که در مورد اون موضوع یادمون میاد رو مینویسیم. 15 دقیقه اون موضوع رو میخونیم و یادداشت می نویسیم و در نهایت کاری که اولش کردیم رو به مدت 2 دقیقه دوباره انجام میدیم. بعد هرچیزی که اشتباه نوشتیم یا ننوشتیم رو دورش خط میکشیم یا یادداشتش میکنیم تا دفعه بعد یک نگاه کوچک به چیز هایی که درس نوشته بودیم بکنیم و چیز هایی که غلط نوشتیم رو میخونیم تا اصلا اون ها رو اشتباه نگیریم.

ـ مطلب بعدی درباره "مرور درس ها" بود. مرور درس ها باعث موفقیت در "خوندنی" که قبلا انجام دادیم میشه و تا وقتی که چیزی که خوندیم رو مرور نکنیم، اون اطلاعات یادمون میره و فایده ای نداره. نکتش اینه که "مرور " اصلا "دوباره خوندن" نیست و جالبه که مرور اصولی نباید بیشتر از 5 دقیقه طول بکشه! راهش اینه که بدون نگاه به کتاب یا یادداشت ها، سریع هر چیزی که درباره یک موضوعی که قبلا خونده بودیمش یادمون میاد رو روی یک کاغذ بنویسیم. حتی اگر خیلی کم یادمون مونده باشه اشکالی نداره این فقط 2 دقیقه طول میکشه. بعد یادداشت هامون که قبلا از اون درس برداشته شده بود رو بیرون بیاریم و خیلی تمیز دور چیزایی که اشتباه نوشتیم یا یادمون رفته بوده را دایره بکشیم. بعد هم دوباره یادداشت ها رو بذاریم توی پوشه مون و اگر هر شب 10 دقیقه هر یادداشت رو بیرون بیاریم و کلماتی که دورش دایره کشیده شده رو بخونیم به آسونی برای امتحاناتهمه چیز یادمون میمونه و این کار مرور خیلی برای امتحانات بزرگ مثل امتحانات کریسمس یا تابستان که باید اطلاعات زیادی تو ذهنمون بمونه کمک میکنه.

ـ مطلب آخر هم یادگیری در کلاس بود که مهم ترین قسمت کل یاد گرفتن درس هاست چون اولین جاییه که یاد میگیریم. باید سر کلاس سوال بپرسیم و کلا در کلاس فعال باشیم. این باعث میشه معلم هم ببینه که ما داریم تلاش میکنیم و میتونه روی نمره هامون هم تاثیر داشاته باشه.

نکته جالب اینه که چقدر خوب و راحت به بچه ها چطور درس خوندن رو یاد میدن و برای سخت ترین امتحانا آماده میکنن. مسئله عجیب و ناراحت کننده هم اینه که در ایران درس ها بی ربط تر و سخت تر از اینجا هستن و با این حال همه انتظار نمره عالی گرفتن دارن ولی اصلای از روش های خوب برای درس خوندن چیزی نمی دونه و همه ساعت ها وقت میذارن و فقط مطلب حفظ می کنند، مثلا یکی از معلم های ابتدایی من در ایران افتخار میکرد که دخترش یک ماه کامل از خونه بیرون نرفت و فقط و فقط درس میخوند و بخاطر همین در کنکور رکورد زد اما اینجا میگن که همه چیز سر جای خودش حتی روزانه  یک ساعت و نیم وقت برای تفریح اشکالی نداره تازه در اینجا هر دو روز در هفته یک ساعت بعد از مدرسه تمرین راگبی هست و اگر یک همچین چیزی در ایران بود نمی دونم دیگه چه اتفاقی می افتاد!

من خیلی وقت بود که می خواستم این مطلب رو بنویسم و کلا این قضیه هم دو هفته قبل از امتحانات کریسمس بود، بابام هم ازم خواسته بود که یه مطلب خلاصه ای داشته باشم اما جا داره از بابای علی نوریان هم تشکر کنم که در نظرات به من پیشنهاد داده بود درباره نحوه درس خواندن در ایرلند بنویسم.  به هر حال خودم هم خیلی دوست داشتم در این مورد بنویسم اما حسابی درگیر مدرسه و امتحانا بودم و  وقت نشده بود این مطلب رو بنویسم.

 عصفحات بروشوری که در این مورد د رو در ادامه مطلب گذاشتم


آموزش مهارت های مطالعه در مدرسه

بررسي تاثير روش هاي مطالعه بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره دانلود رایگان متن کامل مقاله علمی پژوهشی بررسي تاثير روش هاي مطالعه بر پيشرفت که بوسيله روش نمونه گيري تصادفي 3 مدرسه انتخاب شد و از هر مدرسه، يک کلاس به نشان داد که بين ميزان يادگيري دانش آموزان آموزش ديده به شيوه مهارت هاي مطالعه، با  بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش اضطراببررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر کاهش اضطراب اجتماعی و افزایش یکی از ترس‌های رایج بین نوجوانان در سنین مدرسه اضطراب اجتماعی است که با توجه به مدت روش اجرا: این مطالعه یک پژوهش نیمه‌تجربی است که در سال تحصیلی ۹۱ ۹۲ بر روی   آﻣﻮزان ﺑﺮ ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪي و اﻧﮕﻴﺰش ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ داﻧﺶ ﻫﺎي ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ9 سپتامبر 2015 ﺗﻮان ﻧﺘﻴﺠ ﻪ ﮔﺮﻓﺖ ﻛﻪ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﺗﺤﺼﻴﻠﻲ، ﺧﻮدﻛﺎرآﻣﺪي و اﻧﮕﻴﺰش ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ داﻧﺶ آﻣﻮزان را ﻛﻮدﻛﺎن و ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺳﺎل ﻫﺎي ﻋﻤﺮ ﺧﻮد را در ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﻲ ﮔﺬراﻧﻨﺪ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﺮ اﻓﺰاﻳﺶ اﻧﮕﻴﺰش داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ ﺳﺎل اول دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﻃﺮح

آموزش مهارت های مطالعه در مدرسه

آموزش مهارت های مطالعه در مدرسه

 

تاثير مدل توانمندسازی بلوم درارتقاء مهارتهای زندگی دانش آموزان دختر پ

تاثير مدل توانمندسازی بلوم درارتقاء مهارتهای زندگی دانش آموزان دختر پﻣﺪرﺳﻪ و ﺟﺎﻣﻌﻪ، در ﮐﻨﺎر آﻣﻮزش ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ارﺗﻘﺎ ي ﻣﻬﺎرت ﻫﺎي زﻧﺪﮔﯽ، ﻣﺆ ﺛﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ي ﺧﻮد، اﺿﻄﺮاب ﺗﻮأم ﺑﺎ اﻓﺴﺮدﮔﻰ را در دوره ي ﭘﯿﺶ ﻧﻮﺟﻮاﻧﻰ 30 ﺗﺎ 75 درﺻﺪ و در مدارس و آموزش مهارتهای زندگی آکا حوادث ،روزنامهازاین رو، مهارت ها و آموزش دقیق و کارآمد معلمان عاملی مهم و نیازی اساسی در مدرسه هوشمند نقش آموزش مهارت های « یادگیری و مطالعه » در پیشرفت تحصیلی یاد گیرندگان

مقایسه ی تأثیر روش‌های آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و

جهانی جستجو برای آموزش و پرورش: مطالعه جدید آموزش اجتماعی و عاطفیقدرت اجتماعی و مهارت های عاطفی در تبدیل یک اخلاق فلسفی و معنوی در مورد آموزش و بعد از مدرسه و فعالیت های هنری نیز می تواند وسیله ای موثر برای افزایش مهارت های  اثر برنامه آموزش مهارت های زندگی بر عملکرد دانش آموزان سال چهارم دبستانچکیده: هدف: در این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر عملکرد کودکان دبستانی مدرسه ای در تهران بررسی گردید روش: در یک بررسی قبل و بعد، اثر برنامه آموزش  مقایسه ی تأثیر روش‌های آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و مورد، آموزش برنامه ی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی نسبت به مهارت‌های مطالعه در کاهش اضطراب امتحان یکی از انواع اضطراب مدرسه است، که به عنوان یک پدیده ی مهم و   مقاله آموزش مهارت مطالعه یک رویکرد جامع در جهت پیشرفت تحصیلی دانش مقاله آموزش مهارت مطالعه یک رویکرد جامع در جهت پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در همایش شیوه های نوین در مدیریت مدارس در هزاره سوم (Seminar on Modern Methods of 


منبع این نوشته : منبع
آخرین جستجو شده ها